MARIEKE KOOPMAN - CHAPTER ONE

Artiest info
Website
facebook

Label : Challenge Rec.
Distr. New Arts Int.

Photo by Juan Carlos Villarroel

Marieke Koopman was voorbestemd voor de muziek, ze groeide op in een muzikale omgeving omringd door muzikanten, muziek en creativiteit. Haar ouders waren beiden actief in de Barok muziek; haar moeder als bespeler van klavecimbel en als producer van een platenlabel en vooral vader Ton Koopman is bekend als componist en bespeler van het klavecimbel en ook als grote Bach specialist. Hij is ook op dit debuut van zijn dochter te horen op het bekende “Someone to watch over me” geschreven door George en Ira Gershwin. Klassieke muziek was overal, maar ze hield van jazz, vooral swing jazz, de eerste keer dat ze aanwezig was bij een concert van een big band, stond ze aan de grond genageld, de energie die er vanaf spatte was magisch. Ze maakte een afspraak met zichzelf “op een dag zal ik het zijn, zingend met een swing band!”.

De arrangementen op “Chapter One” zijn van Thomas Welvaadt die ook trompet speelt en de kleine big band samenstelde met Jo Hermans op tweede trompet, Jasper Staps op altsaxofoon, Daniël Daemen op tenorsaxofoon, Nils van Haften op baritonsaxofoon, Vincent Venema op trombone, Bob Wijnen op piano, Jos Machtel op contrabas en Mitchell Damen op drums, Ton Koopman is te horen op klavecimbel op het eerder genoemde Someone to watch over me. Het repertoire bestaat uit standards uit het American Songbook, over het algemeen ben ik niet zo’n liefhebber van het herkauwer van al die bekende nummers. Maar het moet gezegd worden, Marieke brengt ze met veel elan en frisheid alsof het nieuwe nummers zijn. Bovendien geeft ze soms een geheel nieuwe draai aan zo’n klassieker, dat is gelijk het geval met de opener “Just one of those things” van Cole Porter, waarin ze afwijkt van de geijkte versie en haar eigen interpretatie geeft.

Apart is ook haar uitvoering van “Looking for a boy”, ook van George en Ira Gershwin , hier wordt ze alleen begeleid door bassist Jos Machtel, dat geldt natuurlijk ook voor het nummer waarin ze wordt begeleidt door haar vader op klavecimbel, op het oog een vreemde combinatie maar bij beluistering klinkt het prima. Marieke’s frasering is bewonderenswaardig en haar stem haarzuiver hetgeen goed te horen is in de fraaie uitvoering van het overbekende “Stardust” van Hoagy Carmichael en Mitchell Paris, hier laat ze horen dat ze ook aardig kan fluiten, gedurfd. Het is een knap debuut album en de band draagt daar zeker toe bij met geslaagde arrangementen en veel drive en swing.

Jan van Leersum.